Nederlandse taal onmisbaar om mee te doen

Op 16 januari schreef staatssecretaris van Ark een brief aan de Tweede Kamer over 2 onderzoeken die door het CBS zijn uitgevoerd naar de naleving van de taaleis en de toepassing van de tegenprestatie door gemeenten.

Om volwaardig mee te doen in onze samenleving is het spreken van de Nederlandse taal onmisbaar. Voor een praatje met de buren, gesprekken op de werkvloer of bij het solliciteren naar een baan. Het hebben van werk gaat niet alleen over het verdienen van geld. Werk gaat over trots, voldoening, eigenwaarde en invulling. Van wie in de bijstand zit, verwacht de VVD een aantal zaken: Nederlands spreken of bezig zijn onze taal te leren; solliciteren om zo snel mogelijk aan het werk te kunnen; een tegenprestatie leveren om onderdeel van de samenleving te blijven of te worden, nieuwe mensen te ontmoeten, kansen te creëren en in regelmaat te blijven leven. Ook als het tijdelijk even niet lukt om te werken, is het belangrijk om arbeidsfit te blijven en mee te blijven doen. Zowel de taaleis, als de tegenprestatie helpt mensen mee te kunnen laten doen. Het is onacceptabel dat, zeker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt, mensen onnodig aan de kant blijven staan.

Om die reden heeft de VVD de volgende vragen aan het college; https://bit.ly/2sJ0eAj