Tuig Poelenburg nu aanpakken burgemeester!

Deze week was Zaanstad helaas veel negatief in het nationale nieuws. Dit omdat een groep jongeren het leuk vindt om mensen te pesten, bedreigen en mishandelen. De groep filmt hun acties in de wijk en verspreidt de videobestanden vervolgens via internet, wat “vloggen” wordt genoemd. Het intimiderende gedrag van dit tuig van de richel is volkomen onacceptabel! VVD Zaanstad heeft bij monde van fractievoorzitter Gerard Ram om die reden actualiteitsvragen gesteld aan de burgemeester.

Burgemeester Faber antwoordde met dezelfde ontzetting die zich van de VVD meester had gemaakt. Wij verwachten dat de burgemeester er voor zorgt dat de politie hard optreedt tegen deze raddraaiers. Daarnaast zal zij komende week in gesprek gaan met jongeren en met de wijk. Wij hopen dat dit tot de gewenste rust bij de bewoners zal leiden.

VVD Fractievoorzitter Ram vindt het onbegrijpelijk dat een groepje klootzakken op deze manier de individuele vrijheid van iedereen om hen heen beperkt. Daarnaast tonen zij werkelijk niemand ook maar enig respect; peuken gooien naar de politie, een karatetrap, een journalist die de wijk uit wordt gejaagd en iemand op de fiets slaan.

Maar dit tuig werd niet opgepakt! Zij mochten gisteren aanschuiven bij praatprogramma Pauw om hun verhaal te doen. Nu is de VVD altijd voor hoor en wederhoor maar de manier waarop deze heren dachten zich te moeten gedragen in de studio (petjes op het hoofd, zonnebrillen op de neus en een lichaamstaal van likmevestje) zag er niet uit. De VVD begrijpt de irritatie van Jeroen Pauw volledig. Hij beet een van de jongens toe zijn zonnebril af te zetten óf zijn mond te houden. Dat is ook precies wat er volgens de VVD moet gebeuren! Deze groep moet leren dat het in onze samenleving niet normaal is om petjes en zonnebrillen binnen op te houden. Dat het niet normaal is om op andermans fiets te gaan zitten en dat het al helemaal niet normaal is om de politie te beledigen.

Dit probleem begint natuurlijk al bij de ouders, en in het verlengde daarvan, op school. Als wij accepteren dat kinderen thuis en in de klas hun petjes en zonnebrillen op mogen houden, dan weten zij niet beter. Als wij accepteren dat kinderen hun ouders en leraren uitschelden, dan denken zij dat dat de norm is. Dit gedrag moet dan ook in de kiem gesmoord worden. Dit vraagt om ouders en een samenleving die corrigerend durven op te treden. Zoals VVD minister Edith Schippers terecht stelde in haar lezing ‘de paradox van de vrijheid’: “Als we een echte keuze bieden, is de onze zoveel beter (...) maar dan moeten we hen wel toelaten. Dan moeten we hen wel kansen bieden en moet Mohammed worden aangenomen voor een stageplek, en Fadim in haar klas een Sharon tegenkomen.' Dat lukt alleen als deze jongeren zelf de kansen pakken die de vrijheid van Nederland biedt.

Dit straattuig mag zeker niet het door hen gevraagde buurthuis krijgen. Dan leren wij hen namelijk dat slaan en schelden werkt. Bovendien is het buurthuis dat zij hadden gesloten vanwege hetzelfde wangedrag. Deze jongens, jongemannen eigenlijk, voor zover zij niet werken of naar school gaan, moeten per ommegaande naar stichting de Herstelling om te leren hoe zij in onze samenleving horen te acteren. Deze intimidatie moet per direct stoppen en als dat niet gebeurt, moeten ze worden opgepakt en vastgezet.

Voor burgemeester Faber heeft VVD fractievoorzitter Gerard Ram dan ook maar één oproep: ”Geke, de tijd van boos zijn, afkeuren en verontwaardigd zijn, is voorbij. Het is nu tijd om aan te pakken!”

Namens de fractie van VVD Zaanstad,

Gerard Ram

Meer achtergrond informatie:

VVD actualiteitsvragen Poelenburg: https://zaanstad.notudoc.nl/cgi-bin/showdoc.cgi/env=help/action=view/id=1578670/type=pdf/Actualiteitsvragen_VVD_politie_in_Poelenburg.pdf

Tuig treitert politie in Zaanse wijk Poelenburg

PAUW TV: http://pauw.vara.nl/media/363814

Antwoord burgemeester Geke Faber: https://www.youtube.com/watch?v=f3PNVoBPsCY#action=share