AZC midden in centrum Zaandam

AZC

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) heeft de gemeente Zaanstad gevraagd mee te werken aan een meer structurele vorm van opvang, in de vorm van een asielzoekerscentrum (azc). De gemeente Zaanstad wil hierin haar verantwoordelijkheid nemen en dat kan je helaas van onze naaste buurtgemeenten niet zeggen. Na uitgebreid onderzoek en in overleg met het COA lijkt Saendenborch een geschikte locatie. Dit voormalige UVVV-kantoor staat op hoek Rustenburg/Stationsstraat. Het pand is beschikbaar als azc voor een periode van maximaal 10 jaar, voor maximaal 500 bewoners.

In het vluchtelingendebat staat de VVD achter een streng maar rechtvaardig asielbeleid: er is maar zeer beperkt ruimte voor arbeidsmigranten en vluchtelingen moeten waar mogelijk opgevangen worden in de regio. De vluchtelingen die wel in Europa binnenkomen moeten verdeeld worden over geheel Europa, en niet vooral in Noordwest Europa onderdak vinden.

Maar dat is landelijke en internationale politiek

Lokaal hebben we te maken met mensen die inmiddels al in Europa zijn en waarvan we uit moeten gaan dat dit vluchtelingen zijn. Zijn ze dat niet dan moeten ze wat ons  betreft zo snel mogelijk worden uitgezet. Maar mensen die daadwerkelijk oorlog en ellende ontvluchten, en inmiddels in Europa, in Nederland, zijn gearriveerd zullen we menswaardig en met compassie moeten opvangen. Dat is voor ons een kwestie van beschaving.

Naast de redenen die het college aanvoert, en die nu wel bekend zijn (kosten, tempo, al aanwezige nutsvoorzieningen, etc) is dit voor VVD Zaanstad de reden om na heel wat intern beraad het  college te volgen in haar keuze voor het Saendeborch. Vluchtelingen niet te ver weg stoppen maar op een plek waar de voorwaarden, mede om bovengenoemde redenen, het beste lijken om een AZC te vestigen.

En dan moeten we ons realiseren dat de directe consequenties van het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid vooral bij de (direct) omwonenden en ondernemers terecht komen.

Het is absoluut duidelijk dat een AZC met deze omvang en duur, op deze specifieke plek, verantwoord moet zijn. Dit vraagt om stevige onderhandelingen met het COA, waarbij het doel is te komen tot een duidelijk pakket aan afspraken en maatregelen gericht op leefbaarheid, veiligheid en integratie. Wat doen we bijvoorbeeld wanneer het na 2 jaar blijkt dat de helft van de bedden leeg is? Is een huurcontract van 10 jaar dan niet veel te veel. Is een contract van 5 jaar niet veel reëler en dan bekijken of een verleningen noodzakelijk is?

In de overeenkomst met het COA zal dus een aantal essentiële zaken expliciet geregeld moeten worden. In ieder geval zeer duidelijke afspraken over INTEGRATIE EN VEILIGHEID.

Integratie

Het zal in de praktijk waarschijnlijk zo gaan dat een deel van de asielzoekers uiteindelijk in Nederland zal blijven. Daarom kunnen we wat ons betreft lokaal het best maar meteen de koe bij de horens vatten door eenieder die het voornemen, en ook het uitzicht heeft om in Nederland te blijven, zo goed mogelijk bij te staan met de integratie.

De participatieverklaring zien wij dan ook graag zo snel mogelijk geregeld. Komt het landelijk niet van de grond, dan een Zaanse variant om onze Zaanse asielzoekers aan te laten geven dat ze de Nederlandse kernwaarden kennen en onderschrijven. Het gaat dan om gelijke behandeling van mannen en vrouwen, vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst.

En die integratie in het AZC moeten wij op de voet volgen.

In het nieuws was te lezen dat er vanaf 1 augustus op vrijwel elke locatie twee vertrouwenspersonen waarbij homo's, lesbiennes, biseksuelen en transgenders terecht kunnen. Ook andere kwetsbare groepen als vrouwen kunnen daar terecht. Er vanuit gaande dat dat in Zaanstad ook ingeregeld wordt, wil de VVD gevolgen voor degenen die niet willen integreren. Wat de VVD betreft gaan we asielzoekers die zich misdragen apart zetten en aanpakken. Om slachtoffers te beschermen en duidelijk te maken welk gedrag we in Nederland niet accepteren. Het is de wereld op zijn kop als homo's naar een safe house moeten omdat ze worden belaagd in asielzoekerscentra door mensen die de in ons land verworven en bevochten vrijheden letterlijk met handen en voeten treden.

Veiligheid

De VVD wil een opname van een veiligheidsprotocol waar in staat: een spreekuur, een nulmeting en risicoanalyse een beheerplan, bewoners- & ondernemersoverleg en incidentenregistratie.  Structurele overlast, ernstige incidenten en/of onvoldoende communicatie moet leiden tot onmiddellijk overleg gericht op normalisatie en beheersing tussen COA en gemeente. Zo nodig wordt de overeenkomst hierop direct aangepast. Ook verkeersveiligheid hoort hierbij.

Veiligheid en integratie zijn voor de VVD de belangrijkste randvoorwaarden om een positieve zienswijze te geven.

Graag een reactie van het college op de randvoorden rondom veiligheid en integratie en nog liever….. graag een toezegging op de door ons gestelde randvoorwaarden.

Fractie VVD Zaanstad