ALGEMENE BESCHOUWINGEN - KADERNOTA 2017-2020 - OP KOERS!

Zaanstad ligt op koers en Zaanstad blijft ambitieus. En met de uitvoering van het coalitieakkoord ‘Samen het verschil maken’ liggen we op schema. Dit is allemaal zeer goed nieuws! En geeft aan dat de coalitie, ook het afgelopen jaar weer, een goede koers aan het varen is om de belangen van onze inwoners en de toekomst van onze stad goed te vertegenwoordigen. De VVD wil daarom haar dank uitspreken aan het college, de 5 coalitiepartners, de ambtenaren en de griffie voor hun ondersteuning.

Voorzitter, financieel staan we er beter voor dan we ons bij het opstellen van het coalitieakkoord konden voorstellen. Kortom: we hebben meer te investeren in mensen en in ons mooie Zaanstad, zowel incidenteel als structureel. En met die ruimte op de begroting, kunnen we onze benoemde ambities in het coalitieakkoord waarmaken en versnellen. Maar dat doen we wel met strakke discipline en duidelijke regels op het gebied van financiën.
Voorzitter, de VVD zegt dan ook tegen het college: "Houdt koers!" want met het door u gevoerde beleid voor nu en de toekomst gaan we echt de vruchten plukken en kunnen we meer en meer betekenen voor onze inwoners en de toekomst van onze stad.

Investeren in de stad
Wat ook goed nieuws is, is dat deze kadernota meer vrijheid, ruimte en eigen verantwoordelijkheid geeft aan inwoners, ondernemers en organisaties van onze stad. Met die vrijheid kunnen ze mee doen en in overleg gaan met de gemeente om mee te bouwen aan de toekomst van hun stad. Een goed voorbeeld hiervan is de pilot MAAK.Zaaanstad. De VVD heeft dit onderwerp in het coalitieakkoord ingebracht omdat onze stad na Inverdan en Saendelft een nieuwe stip op de horizon verdient. Met MAAK.Zaanstad heeft ons onderwerp een mooie plek gekregen. En het blijft niet alleen bij een stip op de horizon of bij ambities alleen, nee, er wordt echt ruimte in de begroting gemaakt om concrete stappen te realiseren voor de komende 10 tot 15 jaar.

Bereikbaarheid
Wel maakt de VVD een kritische noot op de tot nu toe verschenen resultaten van MAAK.Zaanstad en de eenzijdige focus op woningbouw. De VVD mist de “harde” koppeling tussen woningbouw met de mobiliteit en bereikbaarheid van onze stad. Dit willen we als VVD dan ook bespreken met de raad. Want extra woningen zorgen ook voor meer mensen en daardoor neemt de druk op de verschillende verkeersknelpunten toe zoals de Spoorse doorsnijding en de busbrug. We missen een urgentie op deze punten in de kadernota en daarom dragen we dit aan als debatonderwerp.
Ook zullen we voor keuzes komen te staan hoe we met de schaarse ruimte in onze stad om moeten gaan. Want sport- en algemene voorzieningen verdienen ook een plek en om die reden wil de VVD met de raad in gesprek over het verplaatsen van hockeyclub de Kraaien naar Zaanstad. Als hier een meerderheid voor is in de raad en we weten de benodigde financiën te vinden, dan staat de VVD positief tegenover een verhuizing.

Woonlasten
Zaanstad heeft hoge woonlasten ten opzichte van andere grote gemeenten. De ambitie van de VVD is om de gemeentelijke woonlasten voor onze inwoners te verlagen. Zeker nu het beter gaat met onze financiën zou dat moeten kunnen. Maar de VVD leest in de kadernota dat er beleidsvoornemens zijn die de ontwikkeling van de woonlasten gaan raken. De VVD gaat hierop niet zitten wachten maar wil hierover in debat met college en raad. Want de VVD gaat er vanuit dat de woonlasten zakken. Ook de indexatie voor de woonlasten wil de VVD bespreken. Is dit echt nodig?

Leges
Wat de VVD een raar punt vindt is dat er verwacht wordt dat er meer omgevingsvergunningen verstrekt gaan worden en dat dat past binnen de huidige bezetting. Een vergunning dient kostendekkend te zijn. Meer vergunningen met dezelfde mensen moet toch leiden tot een lager tarief? Zoals bekend wil de VVD lagere tarieven. De leges voor een omgevingsvergunning is één van de hoogste in Noord Holland. En ook dit willen we bespreken.

Werk
Voorzitter, de gemeente moet het bedrijfsleven blijven ondersteunen zodat er nieuwe banen bij kunnen komen. Wij moeten meer een stad worden die ruimte en voorwaarden schept voor ondernemers om een goed (toeristisch) product en optimale dienstverlening te leveren en banen te creëren waar nu behoefte aan is. Dat helpt om meer gedifferentieerde bedrijven naar Zaanstad te laten komen zodat er voor iedereen, op elk niveau, werk kan zijn. En dat helpt mensen met een uitkering weer een baan te vinden of te voorkomen dat er een uitkering nodig is. Want werk geeft eigen waarde, voldoening en met je salaris kun je je leven inrichten en richting geven zoals je zelf wilt. De uitbreiding op acquisitie kan daarom onze steun hebben.

Impuls participatiewet
Maar werk verandert en wordt flexibeler en soms is werk ook zo weer verdwenen. Banen zijn niet meer voor het leven. Een ‘leven lang leren’ en aandacht voor participatie zijn belangrijker geworden. De veranderende arbeidsmarkt vraagt daarom om flexibel beleid vanuit de gemeente. Beleid dat continue aansluit bij de veranderende situatie van zowel werkzoekende als werkgever. En dit college wil die flexibiliteit geven, dat is mooi. De VVD leest in de kadernota dat het ondersteuningsaanbod voor beide partijen wordt vernieuwd en uitgebreid, en dat vindt de VVD een zeer goede ontwikkeling. Niet in beton gieten, maar veranderen en een andere koers varen als dat beter is en leidt naar een betaalde baan. De VVD zal met een motie komen om meer focus te leggen op het ondersteuningsaanbod van parttimers in de bijstand.

Omgevingswet
Zaanstad was koploper in de voorbereiding van de 3 decentralisaties in het Sociale Domein, en daar zijn we trots op. Nu komt de omgevingswet op ons af en om ook hierop succesvol te kunnen zijn met de uitvoering moeten we nu al investeren in deze andere manier van werken.
Dat vraagt om capaciteit. En de VVD steunt dan ook het voorstel tot uitbreiding want immers alle ontwikkelingen starten met een goed plan, waarin alle wensen en belangen met de gebruikers van een beoogd gebied zijn afgewogen. Daarvoor is nodig dat de relatie met gebruikers in het gebied wordt geïntensiveerd. Dit wordt een leerproces waarin stad en gemeente in een nieuwe verhouding tot elkaar staan.

Sociale wijkteams
De VVD is voorstander om de juiste kennis en expertise in de wijkteams te hebben. Want het takenpakket breidt zich steeds verder uit en voorkomen is beter dan genezen. Dus om hier nu hiervoor meer geld uit te trekken is een prima initiatief.

Besturen en organiseren
Ter afsluiting, voorzitter, wil de VVD aandacht vragen voor de werkwijze van deze raad. De vele ambities, ontwikkelingen en transformaties en de veranderingen in de samenleving naar een netwerksamenleving vragen ook veel van de raad. En ook wij moeten de vraag stellen, net als onze ambtenaren, past onze huidige werkwijze nog bij deze tijd? Wellicht moet de raad ook denken aan een andere manier van werken om in contact te blijven met onze inwoners en ondernemers zodat we de democratische kwaliteit van besluitvormingsprocessen kunnen blijven uitleggen. Dit zullen wij dan ook als laatste debatonderwerp inbrengen.

De VVD is tevreden en roept op tot koers houden want met het gevoerde beleid voor nu en de toekomst gaan we echt de vruchten plukken en kunnen we meer en meer betekenen voor onze inwoners en de toekomst van onze stad.

En daarmee beëindig ik mijn betoog. Dank u wel voorzitter,

Gerard Ram
Fractievoorzitter VVD Zaanstad