Algemene Beschouwingen MAAK Zaanstad

Voorzitter, Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg! En dat is nu net wat de VVD en de andere coalitiepartijen in deze raadsperiode niet meer wilde doen en krijgen………………..wij willen iets anders. Wij willen “samen het verschil maken!” en in overleg met inwoners, ondernemers en verenigingen vooruit met onze mooie stad!

En na het harde werken van de afgelopen jaren om de 3 Decentralisaties goed te laten landen in onze gemeente wilde onder andere de VVD meer aandacht voor de toekomst van onze stad in het fysieke domein. Want ook goede infrastructuur en betere en meer woningen is ook Sociaal. En het is fijn om te constateren dat een meerderheid uit deze raad ook het fysieke domein belangrijk vindt. Hieruit is uiteindelijk Maak!Zaanstad voort gekomen.

De raad gaf in oktober 2015 wel aan dat het dan een transparantproces moest zijn, waarbij inwoners, ondernemers en verenigingen hun ideeën, meningen en dromen konden laten horen. En dat is de afgelopen maanden uitvoerig gebeurt met de pilot Maak!Zaanstad.

De VVD wil laten weten dat deze eerste “spannende” pilot geslaagd is. Er is op tijd bijgesteld als iets niet leek te werken of als er feedback kwam van de deelnemers; ik herinner u aan de bijeenkomst in het ROC wat een goed leer moment bleek te zijn. Maar vooral de SRV wagen die rond reed als Maak!Zaanstad bus en de online communicatie via twitter en facebook blijken zeer waardevolle instrumenten te zijn om informatie op te halen en uit te wisselen. En al deze goede voorbeelden zijn voor herhaling vatbaar als we de inwoners, ondernemers en verenigingen meer willen betrekken bij wat wij hier aan het doen zijn.

Voorzitter, de VVD is trots op Maak!Zaanstad. Trots omdat we lef hebben gehad om met elkaar voor het eerst een nieuw democratisch proces op te starten met de stad, maar ook trots om aandacht te vragen voor het fysieke domein. Want er liggen veel kansen en uitdagingen, en als we die pakken dan kan heel Zaanstad ervan profiteren. Maar wij zijn vooral trots op het feit dat er zoveel inwoners, ondernemers en verenigingen hun stem hebben laten horen en de gemene deler was: vooruitgang. Niet bang zijn voor de toekomst maar ga ervoor en zet een stip op de horizon voor onze mooie stad!

Maar voorzitter, vooruitgang vergt visie! En visie is eng. Want een visie is nooit een vast gegeven en veranderd onderweg nog wel eens.
Je moet bij een visie niet streven naar perfectie maar naar een gewenst toekomstbeeld. En daarom is het goed dat we nu een stip op onze Zaanse horizon aan het zetten zijn. En vandaag liggen hier de eerste resultaten van het gesprek met de stad en zijn wij als politieke partijen aan de beurt om kleur te bekennen.

Voordat de VVD kleur bekent willen wij de vele deelnemers bedanken voor hun ideeën, meningen en dromen. Ook wil ik de ambtenaren bedanken die hier met heel veel plezier aan hebben gewerkt, ik heb begrepen dat ook jullie genoten hebben van deze nieuwe aanpak. U heeft er samen voor gezorgd dat er nu een 1e versie van Maak!Zaanstad ligt, het toekomstplan van en voor de Stad. Ik kan niet anders zeggen dan dat u dit met Zaanse passie heeft gedaan.

En met de eerder door de raad vastgestelde notities/beleidslijnen, onder andere de nieuwe detailhandelsvisie, het vernieuwde evenementenbeleid, de strategische agenda werkgelegenheid en de agenda toerisme, vormt dit samen een mooi geheel om onze stad echt mee te laten doen in de metropoolregio Amsterdam en te kunnen profiteren van de ontwikkelingen van Amsterdam.

Nu dan het kleur bekennen, voorzitter, op de aangedragen dilemma’s:

• A. Heeft de gemeente Zaanstad liggend in de metropool groei nodig?
    De VVD ziet kansen om voor meerdere mensen een mooie woon carrière op te bouwen in Zaanstad, die nu in Amsterdam of elders geen leuke woning kunnen vinden. Wij heten dan ook de verplegers, docenten, agenten en tweeverdieners welkom in Zaanstad. Als we de trek naar de stad en vanuit de stad naar de randgemeente goed benutten kunnen we veel kwaliteit toevoegen aan ons woningaanbod met de daarbij behorende voorzieningen. Dit maakt ons als stad aantrekkelijker en gezonder. Laten we wel de regels soepeler maken en de projectontwikkelaars aan het werk zetten. De gemeente moet faciliteren.

• B. Zaanstad kenmerkt zich door openheid en sociale cohesie op buurtniveau. Deze kracht zou
    de basis moeten zijn voor de verdere ontwikkeling. Maak!Zaanstad vraagt ook om grotere
    gebaren. Hoe verhouden beiden zich tot elkaar?
    Het proces Maak!Zaanstad heeft laten zien dat je grote veranderingen klein kan aanvliegen om ook de individuele belangen te horen en mee te nemen in de totale afweging. De VVD realiseert zich dat er altijd voor- en tegenstanders zullen zijn maar als we een transparant proces doen en de inwoners en ondernemers betrekken bij waar we heen willen dan is er veel mogelijk. Zet dan ook deze pilot voort.

• C. Sloop/nieuwbouw van woningen met slechte kwaliteit is een rigoureuze en ook kostbare
    oplossing. Toch is dat voor een deel van de woningvoorraad de meest effectieve aanpak. Niet
    alle individuele eigenaren kunnen deze (en andere funderings-) oplossing dragen. Welke rol
    moet de gemeente hier in nemen?
    De VVD is niet tegen sloop/nieuwbouw als er maar zorgvuldig gehandeld wordt en in de Zaanse identiteit terug wordt gebouwd. Natuurlijk wel met de gemakken van nu. De gemeente mag dwingender optreden als blijkt dat de er verpaupering ontstaat en onveilige situaties. De VVD beseft dat dit een lastige keuze zal zijn maar de vrijheid van de een moeten we beperken als er meer mensen last van gaan krijgen. De VVD is voor een gunstige financiële regeling voor het aanpakken van funderingsproblematiek maar wel op basis van gelijkheid en ook eigen verantwoordelijkheid. Gratis geld bestaat niet.

• D. In 2040 wordt nog steeds overal gewerkt. Er mogen nog wel grote bedrijven, maar alleen
    wanneer deze de groei van de stad niet in de weg staan. Of is deze mix van wonen en werken
    in de toekomst niet meer haalbaar? Of zien we de grotere milieubelastende bedrijven liever
    vertrekken?
    Ook in de toekomst ziet de VVD dat overal gewerkt wordt. We moeten de grote bedrijven niet de stad uitjagen. De mix van wonen en werken horen bij de Zaanstreek, het hoort bij ons. Net als het wonen aan het spoor en dat is ook geen probleem. Werkgelegenheid, prettig wonen en recreëren, kunnen hand in hand gaan en dat is op zijn klein gebied als Zaanstad beste een grote uitdaging die wij graag aan willen gaan. Het is een onrealistisch idealisme om te denken dat je alleen kan wonen waar altijd de zon schijnt, iedereen hetzelfde huis heeft en iedereen een vrij uitzicht heeft. Bedrijven en ondernemers verdienen ook een plek in onze stad. Veel inwoners zijn trots op hun Zaanse bedrijven en vinden het niet erg om er dichtbij te wonen.

• E. Om de veranderende economie te faciliteren zou het grootste deel van de Zaanse
    bedrijventerreinen moeten verkleuren naar gemengde woon-werkgebieden (sommige met
    nadruk op werk, anderen met nadruk op wonen). Dat kan botsen met belangen van
    individuele bedrijven. Dat is geen reden het gesprek over de transformatie niet aan te gaan.
    Of toch wel?
    Het is nooit een reden om het gesprek niet aan te gaan. De VVD wil dan ook voorstellen om dit nader uit te werken met een proces als Maak!Zaanstad en de dilemma’s die spelen op de verschillende bedrijventerreinen goed zichtbaar te maken. Maar bij leegstand mag er wat ons betreft sneller gehandeld worden door de gemeente om met voorstellen te komen om sneller te verkleuren. Zolang inwoners maar niet vanaf het eerste moment dwars kunnen gaan liggen bij de ondernemers. Werk is belangrijk om te behouden in onze Zaanstreek.

• F. Maak!Zaanstad stelt voor te beginnen in een beperkt aantal gebieden. Het richten van de
    energie geeft focus. Maar kan leiden tot scheve ogen. Bent u het ermee eens dat er gekozen
    wordt?
    Het hele leven zit vol keuzes, net als dat er altijd voor- en tegenstanders zullen zijn. De VVD denkt dat als je op een goede manier je focus kan uitleggen, focus geaccepteerd kan worden. Maar U krijgt zeker scheve ogen van de VVD als u woningbouw los ziet van de benodigde infrastructuur en (sport)voorzieningen. Want dit is onlosmakelijk met elkaar verbonden. De VVD wil dan ook bij toekomstige woningbouwprojecten een paragraaf van bereikbaarheid en mobiliteit zien. Het moet ook een aantrekkelijke stad zijn waar je snel van de ene naar de andere kant kunt bewegen of naar andere gebieden.

• G. Maak!Zaanstad agendeert een stip op de horizon en veel ontwikkelingen in meerdere
    gebieden voor de komende 10 jaar. Een serieuze opgave die veel inspanning, tijd en geld
    kost. Kunnen en willen we dat?
    De VVD is een partij van lef en vooruitkijken en die wil blijven investeren en inzetten op werkgelegenheid, bereikbaarheid, veiligheid en kwaliteit van woningen van onze gemeente. De VVD wil vertrouwen en vastberadenheid uitstralen. Aanpakken en met Zaanse passie knokken voor onze gemeente, zoals de Zaankanters bekend staan: onderscheidend, gedreven en eigenzinnig. Laten zien wat wij te bieden hebben om zo volwaardig mee te kunnen doen in de metropoolregio Amsterdam.

Voorzitter, het is tijd om definitief te kiezen voor vooruitgang nu het economisch beter gaat. We moeten durven kiezen voor groei, voor meer banen, voor een betere infrastructuur, voor een betere middensegment woningaanbod maar vooral een veilig en heel Zaanstad waar je wilt wonen, werken en recreëren.

Voorzitter, maar hoe nu verder?
De VVD stelt voor dat het college nu haar rol pakt en de input van deze avond en de input van Maak!Zaanstad verwerkt in een visiedocument waarin de grote lijnen zo snel als kan meer geconcretiseerd worden en daar mogelijk al prioriteiten aangeeft. De VVD wil graag die stip op de horizon iets concreter zien met de daarbij behorende investerings- en uitvoeringsagenda voor de komende 10 tot 15 jaar.