Kom in actie

Zoals u misschien gehoord of gelezen heeft gaat de organisatie van de VVD ingrijpend veranderen. Voor het geval het u is ontgaan geef ik nog even de voornaamste wijzigingen door.

Op de Algemene Ledenvergadering die eind november plaats vond in Rotterdam zijn de nieuwe statuten en het huishoudelijk reglement aangenomen. Er komen minder Kamercentrales en minder afdelingen. Dit houdt voor ons in dat de KC’s Noord-Holland Noord, Amsterdam en Noord-Holland Zuid op zullen gaan in één regio Noord-Holland. Afdelingen, zoals de onze, moeten bestaan uit een minimaal aantal leden. Voldoe je niet aan deze eis dan moeten afdelingen samengaan in wat in de nieuwe situatie een Lokaal Netwerk heet.

Doel van deze operatie is een grotere slagvaardigere organisatie te worden waardoor het makkelijker wordt bijvoorbeeld sprekers uit te nodigen, opleidingen te verzorgen enz. Daarnaast wordt de partij meer naar buiten gericht. De opzet is alle liberaal denkenden, lid of niet, te betrekken bij en toegang te geven tot alle activiteiten die de VVD organiseert. En verder komen er ook een aantal thematische netwerken.

Toen de plannen bekend werden hebben wij het initiatief genomen om te komen tot een verkenningsgesprek met Oostzaan en Wormerland, voor ons de logische partners. Dit initiatief is toen uitgebreid naar alle afdelingen in Zaanstreek/Waterland. Er hebben inmiddels een aantal gesprekken plaats gevonden met alle afdelingsbestuurders en daaruit zijn de contouren van enkele Lokale Netwerken zichtbaar geworden. Daarbij is ook gebleken dat wat wij logisch vonden, een samenwerking met Oostzaan en Wormerland in een Lokaal Netwerk Zaanstreek, door deze afdelingen niet als een reële optie werd gezien. Onze argumenten zoals we zijn politiek, economisch, cultureel, toeristisch verbonden, al eeuwenlang vormen de plaatsen in Zaanstad met Oostzaan en Wormerland de Zaanstreek (Google), andere partijen kunnen het wel, we hebben één bank (Rabobank Zaanstreek) één krant (Dagblad voor de Zaanstreek) en we hebben zelfs één netnummer (075) konden de Oostzaan en Wormerland niet overtuigen. Zij kiezen voor een samengaan met Landsmeer.

Onze ALV van 21 november 2015 gaf ons de opdracht mee om ook eens in gesprek te gaan met Beverwijk/Heemskerk en Amsterdam. De eerst genoemde partij heeft totaal geen reactie gegeven en met Amsterdam heeft een aangenaam gesprek plaatsgevonden, maar zij hebben van vele omliggende gemeenten een verzoek tot gesprek ontvangen. Gezien de huidige stand van zaken heeft het bestuur er voor gekozen om te proberen als zelfstandig netwerk Zaanstad door te gaan. Helaas voldoen we qua ledenaantal niet aan de nieuw gestelde norm.

En nu kom ik bij de kop van dit artikel. Want nu zijn wij allemaal uitgedaagd om in actie te komen om nieuwe leden aan te brengen. Gezien het feit dat bij de laatste Gemeenteraadsverkiezing er 7.000 inwoners van Zaanstad op ons kiezers lid hebben gestemd zou het toch mogelijk moeten zijn om er voor te zorgen dat minimaal 3% van die liberale wordt van onze partij. Als dat lukt blijven we een zelfstandig Lokaal Netwerk met voldoende mensen om uit te putten voor bestuur, gemeenteraad, Provinciale Staten en Tweede Kamer. En wat de gemeenteraad  betreft, we moeten zo langzamerhand weer gaan werken aan kandidaten voor op de lijst. Dus als u interesse heeft of iemand kent , hoeft nog geen lid te zijn, waarvan u  denkt dat hij/zij geschikt zou zijn laat het ons dan even weten.

Tot slot nog dit. Onlangs heeft ons raadslid Gerard Hartog afscheid genomen van de raad. De reden was een verhuizing naar Alkmaar als gevolg van plezierige ontwikkelingen in de privésfeer. Wij hebben node afscheid genomen van Gerard Hartog. Hij heeft zich een flink aantal jaren met ziel en zaligheid ingezet voor VVD Zaanstad. Hij heeft meegeschreven aan ons verkiezingsprogramma en was voor ons een belangrijke mede onderhandelaar bij het tot stand komen van het huidige college en het coalitieakkoord. Wij zijn hem dan ook veel dank verschuldigd en wensen hem veel succes in zijn verdere leven. De opengevallen plaats hebben we gelukkig in kunnen vullen met een politicus die gepokt en gemazeld is in het politieke bedrijf. Harm Jan Egberts, die al tijdens een ziekteperiode van Gerard Hartog, de portefeuille had waargenomen is nu definitief geïnstalleerd als raadslid. Wij prijzen ons gelukkig dat we de opvolging zonder kwaliteitsverlies hebben kunnen regelen en wensen Harm Jan veel succes en wijsheid toe bij het uitoefenen van zijn taak.

Ik hoop dat ik ook u heb kunnen doordringen van de noodzaak van het uitbreiden van het ledenaantal en zie de aanmeldingen met belangstelling tegemoet.

Bert Bok