Bestrijding Armoede Eerder en Individueler

Om kwetsbare bewoners te behoeden voor armoede, streeft de gemeente ernaar in een vroeg stadium passende oplossingen voor individuele huishoudens te vinden.

Afgelopen donderdag heeft de raad de visie op armoedebeleid aangenomen. De VVD is  op hoofdlijnen enthousiast over de visie en strategie armoedeopgave. Met maatwerk heeft deze visie ook zorg voor mensen die net boven de 110 procent van het wettelijk sociaal minimum verdienen. Van de regels afwijken waarbij het resultaat voorop staat…. Heel gezond. Op deze manier komen dus ook mensen die werken in aanmerking voor allerlei tegemoetkomingen.

Want onder hen is een groeiende groep van kleine zelfstandigen die nauwelijks het hoofd boven water houden kan. Deze groep wordt in het visiedocument vooral genoemd bij vroeg signalering en preventie. Maar sluiten de interventies nou aan bij deze doelgroep…. ? Weten ‘de nieuwe armen’ de gemeente te vinden wanneer ze die nodig heeft? Weet de gemeente hoe deze doelgroep te benaderen?

De VVD heeft de wethouder tijdens de behandeling opgeroepen goed na te denken over de aanpak van deze zogenaamde ‘nieuwe armen” en hebben hem cijfers gepresenteerd die de armoede onder ZZP’ers illustreert.

Volgens de landelijke cijfers leeft tenminste 12% van de ZZP’ers onder de armoedegrens. Armoede onder hen groeit en  ZZP’ers kennen een bovengemiddeld armoederisico, namelijk 13%. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat het aantal ZZP’ers in de periode 2010- 2015 met 29% is toegenomen en verwacht wordt dat het aantal ZZP’ers de komende jaren flink verder zal stijgen. Ook in Zaanstad.

De wethouder heeft aangegeven oog te hebben voor deze doelgroep en de fractie van de VVD gaat ervan uit dat het college dit meeneemt in haar uitvoeringsplannen. Zo niet…. Dan  zullen wij zeker met initiatieven komen armoede onder ZZP’ers onder de aandacht te brengen.